torsdag 11 februari 2016

VÄGRAR VARA DEL AV ETT SKÅDESPEL JAG INTE BAD OM ATT FÅ DELTA I FRÅN BÖRJAN.



my pictures 

Jag vägrar ta del av din vridna kroppsuppfattning.

Jag vägrar lyssna på vad du tycker och tänker om din egna kropp. Jag stänger av. Jag bryr mig inte. För det är med största sannolikhet inte du som pratar.
Det är ord, meningar och fraser du har hört och blivit tillsagd. Du har blivit matad sedan barnsben med ord som inte betyder någonting men som gör världens skillnad.
Och jag blir trött. Du drar i skinnet på din midja och tittar på mig och säger att du önskar att du kunde slippa vara hungrig. Tittar på mig och ber mig med blicken bekräfta att du duger. Eller kanske tvärtom hålla med.
Men jag ler bara till svar och tittar bort. För det spelar ingen roll vad jag säger. Till dig eller någon annan. Jag kan berätta för dig att du är vacker. Att det kvittar hur du ser ut. Att jag inte bryr mig. Att jag inte baserar mina relationer på vad jag ser. Att jag hoppas att du inte gör det samma.
Jag skulle kunna berätta för dig att det spelar ingen roll hur du ser ut, för hur du känner skiner igenom i vilket fall. Det du har att erbjuda världen har ingenting att göra med andra människors uppfattning av ditt utseende eller andra yttre faktorer som är helt meningslösa.
Men jag vet att det bara studsar tillbaka. Rinner av.
För det ligger djupare än så.

Tänker stilla att om folk valde att skifta fokus, från onödiga ting och tankar som äter upp en inifrån, till saker som faktiskt får dom att växa själsligt.

Läs dina böcker. Spendera dina pengar på resor. Lägg ner tid på att välja ut goda viner. Bjud hem vänner och ät efterrätt till förrätt och ha på dig precis vilka kläder du vill.
Vem bryr sig om de sitter “för” tight för din kroppstyp. Eller att du ser “för” kort ut.
Gör saker som gör skillnad i ditt liv och tänk tankar som får dig att röra dig framåt.

Fastna inte i ett virrvarr av jag duger inte och om bara detta vore annorlunda så hade allt varit bra.

Ingenting gör mig genuint lyckligare än att se människor som bara gör sin grej. Som väljer att lägga minimal tid på att värdera andra människors åsikter gällande saker som är relativt betydelselösa.
Och jag försöker att omringa mig av dom i form av familj och vänner för att fortsätta växa själv.

Världen är hård och kall nog som den är. Var din egna finaste vän. Behandla inte dig själv på ett sätt du aldrig skulle behandla någon annan.

Så jag ler, men säger ingenting för jag vägrar vara med i ett skådespel jag inte bad om att få delta i från första början.

1 kommentar:

  1. Tack för en så jäkla bra text, det var första gången på länge jag läste något som bara ekade i hela mig

    SvaraRadera